Monday, May 12, 2008

Fantasia Bulan Madu

Ininya lagu Search dari album "Mentari Merah Di Ufuk Timur" tapi diorang bikin unplugged lagi terror tau. Pasti awek cair bila dengar. Setiap kali dengar, ku teringat akan zaman ku di kolej dulu. Naik Bas Mini nombor 12 dari SS2 ke Chow Kit. Beli VCD cetak rompak di Pertama Kompleks. Makan tosai-tisu di Leboh Ampang. Kejar awek. Masak mi maggi. Baca "Pedang Setiawan". Cuba nyanyi macam Amy sehingga kerongkong koyak. Itulah zaman rock rambut panjang, gitar kapok, burger ramli dan awek cair beramai-ramai!!!

2 comments:

Anonymous said...

Ni zaman rock 80-an! 1987, i di Shah Alam sama Stephen di sekolah bahlol evangelistik. Tiap hari sama bahlol yang lain, kami semua belajar macam mana berinjil-injil sampai otak hangus. Nasib ada tok pendekar rock zaman lama-lama Stephen yang bercerita bak Deep Purple dan warna-warni serbuk kuning yang beekor naga. Dia tu banyak berhayal Bob Dylan dan berselalu "everbody must get high!", i fikir dia dah sot circuit. Di Shah Alam akibat cikgu-cikgu yang amat paling bodoh, i selalu berlagak macam nak mati kelaparan. Laparan fizikal dan rohani. Selalu i ke warong-warong mat rockers untuk menjilat hempedu metal dan makn nasi kampung beraneka warna. Kalau bukan mat rockers ni, sudah tentu I dah mati gila. Disana juga I pertama kali di blast Search. Adoi! Scorpions pun kalah! Tapi dulu diorang pakaian macam bapok ketat-ketat. Disana lah i melalui masa dengan Search, Lefthanded, May, Sweet Charity... memikir pelangi, berkhayal masa akan datang.

Anonymous said...

Menjilat hempedu metal di Pertama Kompleks, Puduraya dan Chow Kit. Di depan pawagam Odeon. Mat rock dengan pakaian macam bapok ketat-ketat. Ah! Itulah zaman kitorang. Itulah zaman berkhayal pasal perkara bukan-bukan (seperti berinjil-injilkan pelajar-pelajar di sekolah). Itulah zaman Stephen terbang tinggi-tinggi di langit biru. Itulah zaman Lady Starlight.